narrow default width wide

Breadcrumbs

12 березня 2017 р.Б. Неділя друга Великого посту. Свт. Григорія Палами, архієп. Фессалонітського. Собор усіх преподобних отців Києво-Печерських.

 

 

У  другу неділю Великого Посту Свята Церква вшановує пам'ять православного святителя Григорія Палами (1296-1359 рр. від Р.Х.), архиєпископа Фессалонікійського, великого отця та учителя Церкви Христової.

Святитель походив із аристократичного роду будучи сином сенатора Константина Палами при імператорі Андроніку ІІ Палеологу. Після ранньої смерті сенатора Константина, який на смертному одрі прийняв чернечий постриг, імператор Андронік ІІ взяв під свою опіку Григорія Паламу, що сприяло здобуттю майбутнім архиєпископом хорошої освіти та глибоких знань філософії, логіки та риторики, маючи за вчителя видатного богослова - ректора університету Теодора Метохіта. Вже у 17-літньому віці майбутній святитель дивував придворних мудреців своєю мудрістю та знаннями.

Згідно спогадів Филотея Коккиноса, Патріарха Константинопольського, який захищав та підтримував вчення святителя та став ініціатором прославлення його у лику святих, ще у часі навчання Григорій Палама багато спілкувався із афонськими ченцями, які приїзджали до Константинополя, і, за їх порадами та настановами, поступово відмовлявся від аристократичного способу життя, натомість ревно віддаючись посту, стриманості та молитві.

У 20-річному віці Григорій Палама приймає остаточне рішення щодо чернечого постригу та відбуття на Афон. Окрім того, щоб вирішити всі труднощі з великою спадщиною свого батька він, як спадкоємець всього майна, спонукає членів своєї сім’ї, а також «розумних рабів своїх» відріктися від світу цього, в результаті чого його мати Калі (в монашестві Каллоні), сестри Єпихаріда та Теодотія, а також деякі раби приймають чернечий постриг у константинопольських монастирях.

На Афоні Григорій Палама подвизався в келії недалеко від Ватопеду під керівництвом преподобного Никодима, від якого прийняв чернечий постриг. В 1325 році разом з іншими ченцями покидає Афон через турецькі навали. Прийнявши у Фессалоніках священничий сан переселяється в околиці міста Верія, де за переданням проповідував апостол Павло, і засновує там чернечу общину. У 1332 році ієромонах Григорій Палама розпочинає писати богословські та поучительні твори, першим серед яких були «Житіє прп. Петра Афонського» та полемічний твір «Про введення у Храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці та Приснодіви Марії» проти тих, хто заперечував історичність цієї важливої події.

З того часу у житті святителя розпочинаються важкі та напружені часи, оскільки з багатьма його богословськими творами та вченнями не погоджувалась значна частина богословів та духовенства. У 1341-1342 рр. розпочинається гоніння на Григорія Паламу, неправдиві його засудження та ув’язнення і навіть відлучення від Церкви. Однак на соборі, що відбувся 2 лютого 1347 року Григорія Паламу було повністю виправдано, а його противників натомість засуджено. Незадовго після виправдання Григорія Паламу було обрано на архиєпископа Фессалонікійського.

Незважаючи на це, противники святителя продовжували виступати проти нього, що спонукало скликанню двох соборів у 1351 році, які остаточно засудили його головного противника Нікіфора Григору, а архиєпископа Григорія Паламу проголосили «захисником благочестя». Черговий раз Православ'я восторжествувало.

14 листопада 1359 року (за іншими даними 1357 року) святитель Григорій Палама з останніми словами «До висот! До висот!...» відійшов до Господа.

Фактично відразу після смерті його було прославлено як місцевошануємого святого у Фессалоніках, де в кафедральному соборі Святої Софії було поховано тіло архиєпископа Григорія Палами, а вже 1368 року соборним рішенням Синоду Константинопольської Церкви він був офіційно вписаний у календар Святої Софії в лику святителя стараннями патріарха Філотея Коккіноса, який також уклав його похвальне житіє та службу святителю.

Православна Церква встановила пам’ять святителя Григорія Палами в день смерті 14 листопада та у другу неділю Великого Посту, наступну після Торжества Православ'я, як символ продовження останнього, бо перемога вчення святителя Григорія Палами над супротивниками та доведення його правильності подібна була до перемоги над іконоборцями.

 

Тропар святителю Григорію Паламі, глас 8:


Православию наставниче, святителем украшение, Богословцем поборниче непобедимый, Григорие чудотворче, Солуню великая похвало, проповедниче благодати, моли Христа Бога спастися душам нашим.


Кондак святителю Григорію Паламі, глас 8:


Премудрости священный и Божественный орган, Богословия светлую согласно трубу, воспеваем тя, Григорие Богоглагольниче, но, яко ум, Уму Первому предстояй, к Нему ум наш, отче, настави, да зовем: радуйся, проповедниче благодати.

 

Святий угодниче Божий Григорію, моли Бога за нас.

 


 

 

У неділю 2-гу Великого Посту Свята Церква також відзначає Собор всіх Києво-Печерських преподобних отців, пов’язаних із Києво-Печерською лаврою (об’єднує святих з двох Соборів: преподобних отців Києво-Печерських Ближніх печер і преподобних отців Києво-Печерських Дальніх печер).

Києво-Печерська обитель дала православному світу півтори сотні святих подвижників, зберігши нетлінні останки 119 з них в своїх печерах, як у якихось священних схронах.

Наші Київські святі були прославлені в 1643 році митрополитом Петром (Могилою). За його дорученням протосинкелер Константинопольського патріархату Мелетій Сирігу написав службу «преподобним отцям Києво-Печерським і всім святим, у Київській митрополії просіявшим».


Тропар, глас 2


Коли ще при житті зійшли до гроба / і самих себе замкнули, тоді страсті плоті забивши,/ уподібнилися Христу, / богоносні та диявольськи у підземеллі зруйнувавши огорожі, / через це удостоїлися вінців Ангелів з небес.


Кондак, глас 8


Отці гідні, особи у Богу пригожі, / багатьох чудес джерела, / миро подаючи та скарб Господа, чудовий та багатий, / не покидайте нас, на землі живучих, молимо вас, / о нас молитися Господу, та співаємо вам гідно: / радуйтеся, всьому світу світильники.

 

Яндекс.Метрика