narrow default width wide

Breadcrumbs

Хрестопоклінна Неділя

 

У третю неділю посту, у середпістя, свята Церква для збадьорення і підкріплення нашого духа наказує по-особливому почитати святий Господній хрест. Звідси й назва цієї неділі — Хрестопоклінна.

Святий хрест має пригадати безконечну Божу любов до нас, Христові страждання задля нас і наш обов'язок мужньо нести свій хрест щоденного життя. До всіх нас звертається Ісус Христос: "Коли хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за мною... Хто не несе хреста свого і не йде слідом за мною — не може бути моїм учнем" (Лк. 9, 23 і 14, 27).

Духовне значення Хрестопоклінної неділі.

Хрестопоклонна неділя пригадує нам сильну зброю, що її має кожний християнин у боротьбі з ворогами за своє спасення, тією зброєю є святий хрест. І якраз цієї неділі хрест виступає перед нами як знамено сили, знамено спасення та знамено перемоги.

В Хрестопоклінну неділю, третю неділю Великого посту, святкуємо почитання чесного й животворного хреста з наступної причини:

40-денним постом якось і ми розпинаємося, занапащені пристрастями стаємося огірчені, і знеможені, то ставиться перед нами чесний і животворний хрест, щоб він нас відсвіжив, покріпив, пригадав нам страсті Господа нашого Ісуса Христа та нас потішив... Подібно, як ті, що, відбуваючи довгу й тяжку дорогу, чуються змучені, і коли знайдуть дерево багате в тінисте листя, трохи там відпочивають і, наче відмолодившись, ідуть у дальшу путь, так і сьогодні, в часі посту й посеред прикрої дороги й подвигу, святі Отці посадили життєдайний хрест, щоб дав нам відпочинок і прохолоду та щоб нас, утомлених, зробив мужніми й легкими до дальшого труду... Або, коли надходить цар, то найперше несуть перед ним його знамена й берло, а відтак він сам приходить, тішиться і радіє, а з ним радіють його піддані, так і Господь наш Ісус Христос, який бажає показати нам свою перемогу над смертю і славне явління у дні Воскресення, посилає наперед своє берло, царське знамено — животворний хрест, що наповнює нас радістю і прохолодою та приготовляє нас, скільки це можливо, прийняти і самого Царя та славити світлого Переможця... Тому що хрест зветься деревом життя і є тим деревом, що було посаджене серед едемського раю. Святі Отці посадили хресне дерево посеред 40-ці, пригадуючи нам і про лакімство Адама, і про його зцілення цим деревом, бо, живлячись ним, уже більше не вмираємо, але ще дужче оживляємося... ".

Святий Іоан Золотоустий в ці дні, наче разом з нами, вигукує:

«Споглядаючи видовище Хреста, хай торжествує хор ангелів, а рід людський нехай поклоняється! Божественна влада Хреста вивищується – полчища бісів нехай зі страхом втікають! О, Божественний Хресте, ангелів невимовне споглядання, а смертних похвала та перемога! Наче з живим я хочу розмовляти з тобою, причинником радості та непереможною зброєю нашого спасіння.

Тобою, Чесний Хресте, відкриваються замкнені двері раю, тобою руйнується влада смерті, тобою пекло позбавляється здобичі, тобто мертві сподобляються життя, тобою розбійник в раю веселиться, тобою з’єднується небесне із земним, тобою здійснюється пізнання істини, тобою дарується хрещення для відродження, тобою люди отримують відпущення гріхів, тобою Дар Святого Духа стверджується, увінчані тобою храми називаються домами Божими, тобою ми сподобляємося Тіла і Крові Христових, тобою ми здобуваємо право бути синами Божими і наслідниками Царства Небесного, тобою свята та торжества наші сяють та променяться. Ніяке красномовство не в стані висловити все те, що Бог дарував через тебе людському родові.

Тому знаючи та пам’ятаючи все це, з чистим серцем приступімо, щоб чистими устами поцілувати Чесний і Животворчий Хрест, на якому був вознесений Христос Бог наш, на якому розпростер Він Свої, пробиті цвяхами руки, на якому списом прокололи христовбивці Його божественні ребра, на якому напоїли Його оцтом, змішаним з жовчю, а ті, проходили поблизу, знущалися над Ним та, киваючи головами, глузували: ов-ва, інших спасав, а Себе не може спасти (Мк. 16.29-31). Якщо Він Син Божий, нехай тепер зійде з Хреста, і ми увіруємо в Нього (Мф. 27.42)».

Ми ж будемо з вірою поклонятися животворчим страстям Христовим, Його гробу, Його триденному з мертвих воскресінню, щоб разом з Ним всі ми воскресли і прославились. До цього якраз і закликає нас Всесвятий Хрест, якого ми сьогодні вшановуємо.

Святий Іоан Золотоустий (уривок зі слова про Чесний Хрест).

 

Яндекс.Метрика