narrow default width wide

Breadcrumbs

27 листопада 2019 року Божого. Середа. + Апостола Филипа (Пилипа) (I)

Прп. Филипа Ірапського (1527). Правовірного царя Юстиніана (565) і цариці Феодори (548).

Свт. Григорія Палами, ахиєп. Фессалонікійського (бл. 1360).

 

 

 

Святий апостол Филип, уродженець міста Віфсаїди (Галілея), був глибоким знавцем Святого Письма і, правильно розуміючи сенс старозавітних пророцтв, чекав приходу Месії. На заклик Спасителя (Ів. 1:43) він пішов за Ним. Про апостола Пилипа кілька разів говориться у Святому Євангелії: він привів до Христа апостола Нафанаїла (Ів. 1:46); його Господь запитав, скільки потрібно грошей для купівлі хліба 5-ти тисячам чоловік (Ів. 6:7); він привів еллінів, що бажали побачити Христа (Ів. 12:21-22); нарешті, він під час Таємної Вечері запитував Христа про Бога Отця (Ів. 14:8).

Апостол Филип може стати для нас провідником у тому, як належить діяти євангелізаторам. Ісус його знайшов і сказав: іди за Мною; своєю чергою, Филип знайшов Натанаїла. Таким має бути «алгоритм» життя християнина: Бог знайшов тебе, а ти знайди наступного, кого треба покликати. На запитання ж Натанаїла «Що доброго може бути з Назарета?» – Филип каже: «Іди і подивись» (Ів. 1,46). Так треба діяти, не обмежуючись словесними описаннями.

Після Вознесіння Господа апостол Пилип проповідував Слово Боже в Галілеї, супроводжуючи проповідь чудесами. Так, він воскресив немовля, яке померло на руках у матері. З Галілеї він попрямував до Греції і проповідував серед іудеїв, що переселилися туди. Деякі з них повідомили в Єрусалим про проповіді апостола, і тоді з Єрусалима в Елладу прибули книжники на чолі з первосвящеником для звинувачення апостола Пилипа. Апостол Пилип викрив брехню первосвященика, який говорив, що учні Христові викрали і сховали тіло Господа, розповівши, як фарисеї підкупили воїнів варти, щоб розпустити цей слух. Коли ж іудейський первосвященик і його супутники почали хулити Господа і накинулися на апостола Пилипа, вони раптово осліпли. По молитві апостола всі прозріли, і, бачачи це диво, багато хто увірував в Христа. Апостол Пилип поставив їм єпископа, ім'ям Наркісс (якого зараховано до лику 70 апостолів).

З Еллади апостол Пилип вирушив у Парфію, а потім до міста Азот, де зцілив хворі очі дочки місцевого жителя Нікокліда, що прийняв його в свій будинок і потім хрестився з усім сімейством.

З Азоту апостол Пилип відправився в Гієрапіль сирійський, де, підбурювані фарисеями, іудеї підпалили будинок Іра, який прийняв до себе апостола Пилипа, а апостола хотіли вбити. Але, побачивши чуда, вчинені апостолом: зцілення висохлої руки начальника міста Арістарха, який хотів ударити апостола, а також воскресіння померлого юнака, - покаялися і багато хто прийняв святе Хрещення. Поставивши Іра єпископом в Гієраполі, апостол пройшов Сирію, Малу Азію, Лідію, Місію, всюди проповідуючи Євангеліє і переносячи страждання. Його та сестру Маріамну, котра супроводжувала його, побивали камінням, ув'язнювали в темниці, виганяли з селищ.

Потім апостол прибув у Фрігію, в місто Гієраполь Фрігійський, де було багато язичницьких храмів, в тому числі храм, присвячений зміям, де жила величезна єхидна. Апостол Пилип силою молитви убив єхидну і зцілив багатьох укушених зміями. У числі зцілених була дружина правителя міста Анфіпата, яка прийняла християнство. Дізнавшись про це, правитель Анфіпат наказав схопити Пилипа, його сестру і прийшовшого з ними апостола Варфоломія. За намовою жерців храму єхидни Анфіпат наказав розіп'яти святих апостолів Пилипа й Варфоломія. Апостол Пилип був вознесений на хрест вниз головою. У цей час почався землетрус, і всіх присутніх на судилищі засипало землею. Висячи на хресті біля храму єхидни апостол Пилип молився про порятунок розіпнувших його від наслідків землетрусу. Бачачи, що відбувалося, народ повірив у Христа і став вимагати зняття з хреста апостолів. Апостол Варфоломій, знятий з хреста, був ще живий і, отримавши звільнення, хрестив усіх віруючих і поставив їм єпископа.

Апостол Пилип, молитвами якого всі, крім Анфіпата і жерців, залишилися живі, помер на хресті. Сестра його Маріамна поховала його тіло і разом з апостолом Варфоломієм попрямувала з проповіддю до Вірменії, де апостол Варфоломій був розп'ятий, Маріамна ж проповідувала до своє ї кончини в Лікаонії. Іменем апостола Пилипа називається піст перед святом Різдва Христового, що розпочинається 28 листопада. В народі цей піст називається Пилипівкою. Триває він аж до 7 січня – свята Різдва Христового. У церковному уставі він так само називається, як і Великий піст – Свято Чотиридесятниці, тому що триває 40 днів. Різдвяний піст – зимовий і є для нас освяченням, тайним оновленням.


Святий апостоле Пилипе, моли Бога про нас.

 

26 листопада 2019 року Божого. Вівторок. Святителя Івана Золотоустого, архієпископа Константинопольського (407)

Мчч. Антоніна, Никифора і Германа (308). Мц. Манефи (308).


 

 

Святитель Іван Золотоустий, архієпископ Константинопольський - один з трьох Вселенських святителів, разом зі святителями Василієм Великим і Григорієм Богословом. Народився в Антіохії близько 347 року, в сім'ї військовоначальника. Його батько, Секунд, помер незабаром після народження сина, мати, Анфуса, не стала більше виходити заміж і віддала всі сили вихованню Івана. Юнак навчався у кращих філософів і риторів, рано звернувся до поглибленого вивчення Священного Писання і молитовного споглядання. Святитель Мелетій, єпископ Антіохійський (пам'ять 12 лютого), полюбив Івана як сина, наставив його у вірі і в 367 році хрестив. Через три роки святий Іван був поставлений на читця. Після того, як святитель Мелетій був відправлений на заслання імператором Валентом, в 372 році, святий Іван спільно з Феодором (згодом - єпископом Мопсуєстським) вчився у досвідчених наставників подвижницького життя, пресвітерів Флавіана і Діодора Тарсійського. Коли померла мати святого Івана, він прийняв чернецтво, яке називав «істинною філософією». Незабаром святого Івана визнали гідним кандидатом для посідання єпископської кафедри. Однак він зі смиренності ухилився від архієрейського сану. У цей час святий Іван написав «Шість слів про священство», велике творіння православного пастирського богослов'я. Чотири роки провів святий у працях пустинницького проживання, написавши «Проти супротивників шукаючих чернецтва» і «Порівняння влади, багатства і переваг царських з істинним і християнським любомудрієм чернечого життя». Два роки святий дотримувався повної безмовністі, перебуваючи у відокремленій печері. Для відновлення здоров'я святий Іван повинен був повернутися в Антіохію. У 381 році єпископ Мелетій Антіохійський висвятив його на диякона. Наступні роки були присвячені створенню нових богословських творів: «Про провидіння», «Книга про дівування», «До молодої вдови» (два слова), «Книга про святого Вавила і проти Юліана і язичників».

У 386 році святий Іван був хіротонісаний єпископом Антіохійським Флавіаном на пресвітера. На нього поклали обов'язок проповідувати Слово Боже. Святий Іван виявився блискучим проповідником, і за рідкісний дар богонатхненного слова отримав від пастви найменування «Золотоустий». Дванадцять років святий, при скупченні народу, зазвичай двічі на тиждень, а іноді щодня, проповідував у храмі, зворушуючи серця слухачів.

У пастирській ревності про найкраще засвоєння християнами Священного Писання святий Іван звернувся до герменевтики - науки про тлумачення Слова Божого. Він написав тлумачення на багато книг Священного Писання (Буття, Псалми, Євангелія від Матвія, і Івана, Послання апостола Павла) і безліч бесід на окремі біблійні тексти, а також повчання на свята, на хвалу святих і слова апологетичні (проти аномеїв, юдейства і язичників ). Святий Іван як пресвітер ревно виконував заповідь піклування про бідних: при ньому Антиохійська Церква живила кожен день до 3000 дів і вдовиць, не рахуючи ув'язнених, подорожніх і хворих. Слава чудового пастиря і проповідника росла.

У 397 році, після спочинку Константинопольського архієпископа Нектарія, святого Івана Золотоу стого було викликано з Антіохії для поставлення на Константинопольську кафедру. У столиці святий архіпастир не міг проповідувати так часто, як в Антіохії. Багато справ чекало вирішення святителем, він почав з головного - з духовного вдосконалення священства. І тут кращим прикладом був він сам. Засоби, які призначалися для архієпископа, святий звернув на утримання кількох лікарень і двох готелів для прочан. Архіпастир задовольнявся мізерною їжею, відмовлявся від запрошення на обіди. Ревнощі святителя до утвердження християнської віри поширювалася не тільки на жителів Константинополя, але і на Фракію, включаючи слов'ян і готів, Малу Азію і Понтійську область. Ним було поставлено єпископа для Церкви Боспору, що знаходився в Криму. Святий Іван направляв ревних місіонерів у Фінікію, Персію, до скіфів, писав послання до Сирії, щоб повернути Церкві маркіонітів, і домігся цього.

Багато праць поклав святитель для влаштування благоліпності Богослужіння: склав чин Літургії, ввів антифонний спів за всеношною, написав кілька молитов чину маслосвяття. Розбещеність столичних звичаїв, особливо імператорського двору, знайшла в особі святителя неприємного викривача. Коли імператриця Євдоксія, дружина імператора Аркадія (395-408), розпорядилася про конфіскацію власності у вдови і дітей опального вельможі, святий став на їхній захист. Горда імператриця не поступилася і затаїла гнів на архіпастиря. Ненависть Євдоксії до святителя розгорілася з новою силою, коли недоброзичливці сказали їй, ніби святитель у своєму повчанні про суєтних жінок мав на увазі її. Суд, складений з ієрархів, справедливо докорених раніше Золотоустим, постановив позбавити влади святого Івана і за образу імператриці - стратити. Імператор Аркадій замінив страту вигнанням. У храмі товпився збуджений народ, який вирішив захищати свого пастиря. Святитель, щоб уникнути заворушень, сам віддав себе в руки влади. Тієї ж ночі в Константинополі стався землетрус. Перелякана Євдоксія просила імператора терміново повернути святого і негайно надіслала листа вигнаному пастирю, благаючи його повернутися. Але вже через два місяці новий донос пробудив гнів Євдоксії. У березні 404 року відбувся неправедний собор, який постановив вигнати святого Івана. Після вигнання його зі столиці, пожежа перетворила на попіл будівлю сенату, відбулися спустошливі набіги варварів, а в жовтні 404 року померла і сама Євдоксія. Навіть язичники бачили в цих подіях Небесне покарання за неправедне засудження угодника Божого.

Перебуваючи у Вірменії, святитель Іван намагався зміцнити своїх духовних чад. У численних листах (їх збереглося 245) єпископам Азії, Африки, Європи та своїм друзям у Константинополі, він утішав страждаючих, наставляв і підтримував своїх прихильників. Взимку 406 року святий був прикутий хворобою до ліжка. Але його вороги не вгавали. Зі столиці надійшов наказ перевести його до далекого Пітнусу (Піцунди, в Абхазії). Виснажений хворобами святитель, у супроводі конвою, три місяці в дощ і спеку здійснював свій останній перехід. У Комнах сили залишили його. Біля склепу святого Василиска (близько 308, пам'ять 22 травня), втішений явленням мученика («Не сумуй, брате Іване! Завтра ми будемо разом»), причастившись Святих Таїн, вселенський святитель зі словами «Слава Богу за все!» Відійшов до Господа 27 вересня 407 року.

Святитель Іван Золотоустий був похований в Комнах. У 438 році Прокл, Патріарх Константинопольський (434-447), здійснюючи Богослужіння в храмі святої Софії, вимовив похвальне слово пам'яті свого великого вчителя, в якому порівнював святителя Івана Золотоустого зі святим Іваном, Предтечею Господнім, які проповідували покаяння і також потерпали за викриття пороків. Народ, що горів любов'ю до святителя Івана Золотоустого, не давши Патріарху докінчити свого слова, почав одностайно просити його звернутися до імператора з проханням про перенесення святих мощів святителя з Комен у Константинополь. Святитель Прокл вирушив до царя Феодосія II (408-450) та від імені Церкви і народу просив його про це. Імператор погодився і відправив у Комни особливих посланців зі срібною ракою, щоб з пошаною перевезти святі мощі. Жителі Комен глибоко сумували про те, що їх позбавляють великого скарбу, але не могли опиратися царському указу. Коли ж імператорські посланці приступили до гробу святителя Івана, вони не змогли взяти його мощі. Тоді імператор, у каятті, написав послання святителю, просячи у нього пробачення за себе і за свою матір Євдоксію. Послання це прочитали біля гробу святителя Івана, поклали на нього і вчинили всеношне бдіння. Потім приступили до гробниці, легко підняли мощі і внесли на корабель (гробниця святителя Івана залишилася в Комнах, поблизу Піцунди). Тоді ж відбулося зцілення убогого чоловіка, який доклав до покриву від гробу святого. Після прибуття мощів святителя Івана до Константинополя, 27 січня 438 року все місто, на чолі з Патріархом Проклом, імператором Феодосієм, з усім його синклітом і безліччю народу вийшов назустріч. Численні клірики зі свічками, кадилами і хоругвами взяли срібну раку і з співами внесли її до церкви святої мучениці Ірини. Коли Патріарх Прокл відкрив гріб, тіло святителя Івана виявилося нетлінним, від нього виходили пахощі. Припавши до гробу, імператор Феодосій II зі сльозами просив святителя пробачити його матір. Народ не відходив від раки весь день і цілу ніч. На ранок мощі святого були віднесені в соборну церкву Святих Апостолів. Коли рака була поставлена на патріаршому престолі, весь народ єдиними вустами вигукнув: «Прийми престол свій, отче!» - І Патріарх Прокл з багатьма, що стояли біля раки, побачили, як святитель Іван відкрив уста свої, і вимовив «Мир всім!»

У IX столітті Йосип Піснеспівець, Косьма Веститор та інші написали піснеспіви на честь перенесення мощів святителя Івана Золотоустого, які й понині співаються Церквою на спогад цієї події.


Молитва св. Івана Золотоустого на кожну годину дня


Господи, не позбав мене небесних твоїх благ.

Господи, охорони мене від вічних мук.

Господи, якщо думками, словом або ділом згрішив (згрішила) я, прости мені.

Господи, позбав мене несумлінности, забуття, легковажности і закам'янілої нечутливости.

Господи, охорони мене від усіх спокус.

Господи, просвіти моє серце, затемнене лукавими похотями.

Господи, я як людина згрішив (згрішила), — а ти як Бог щедрий помилуй мене, бачачи неміч моєї душі.

Господи, пошли благодать свою на поміч мені, щоб я прославив (прославила) ім'я твоє святе.

Господи Ісусе Христе, впиши мене, раба твого (рабу твою), в книгу життя, і даруй мені кінець добрий.

Господи, Боже мій, хоч і нічого доброго не зробив (зробила) я перед тобою, але дай мені за благодаттю твоєю положити початок добрий.

Господи, окропи в моє серце росу благодаті твоєї.

Господи неба і землі, згадай мене, грішного раба твого, окаянного й нечистого (грішну рабу твою, окаянну й нечисту) в царстві твоїм, амінь.

Господи, в покаянні прийми мене.

Господи, не остав мене.

Господи, не введи мене в напасть.

Господи, дай мені добру думку.

Господи, дай мені сльози, і пам'ять про смерть, і упокорення.

Господи, дай мені помисел визнати гріхи мої.

Господи, дай мені смиренність, чистоту і послушність.

Господи дай мені терпеливість, великодушність і лагідність.

Господи, посади в мені корінь доброго і страх перед тобою в серце моє.

Господи, сподоби мене любити тебе із всієї душі моєї, всіма мислями моїми, і творити в усім волю твою.

Господи, охорони мене від лихих людей, нечистих духів і злих пристрастей, і від усякого іншого нечестивого діла.

Господи, ти знаєш, що робиш, як ти волиш; нехай буде воля твоя й у мені, грішному (грішній), бо ти благословенний єси на віки. Амінь.

 

 

Святителю отче Іване, моли Бога про нас.

 

24 листопада 2019 року Божого. Неділя

Вмч. Мини (304). Мч. Вiктора i мц. Стефаниди (ІІ). Мч. Вiкентiя (304). Прп. Феодора Студита, спов. (826). Блж. Максима, Христа ради юродивого, Московського чудотворця (1434). Прп. Мартирiя Зеленецького (1603). Мч. Стефана Дечанського (бл. 1336, Серб.)

 

 

 

Святий великомученик Мина, єгиптянин, був воїном і служив у місті Котуані під командуванням центуріона Фирмиліана в часи царювання імператорів Діоклетіана та Максиміана (284-305). Коли співправителі почали найжорстокіші в історії гоніння на християн, святий не бажав більше служити гонителям і, залишивши службу, подався у гори, де перебував у подвигах поста і молитви. Одного разу під час язичницького свята Мина прийшов до міста, в якому раніше служив. В розпал святкових ігрищ, дивитись на які зійшлося все місто, пролунав викривальний голос угодника Божого, який проповідував віру в Христа, Спасителя світу.

Перед судом правителя Пирра святий мужньо сповідав свою віру і сказав, що прийшов сюди, щоб викрити всіх в злочесті. Святий Мина відкинув пропозицію принести жертву язичницьким богам, прийняв найжорстокіші муки, після яких був обезглавлений у 304 році. Тіло святого мученика наказано було спалити. Християни вночі зібрали зі згаслого вогнища вцілілі рештки мученика, які поклали до храму його імені.

 

Святий великомучениче Мино, моли Бога про нас.


21 листопада 2019 року Божого. Четвер. Собор архістратига Михаїла та iнших Небесних Сил безтілесних

 

 

Архангелiв: Гавриїла, Рафаїла, Уриїла, Селафиїла, Ієгудиїла, Варахиїла та Ієремиїла.

 

21 листопада християни святкують Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних. Архістратиг Михаїл, ім’я якого означає «хто, як Бог?», або «хто рівний Богові?» є вождем Небесних сил, тому і називається архістратигом, тобто воєначальником сил Господніх.

Коли одержимий гордістю Денниця повстав проти Бога й потягнув за собою безліч інших духів, тоді святий архістратиг Михаїл явився захисником Божої слави, закликав інших ангелів повстати проти зла і перебувати в покорі Господу. У церковних співах він оспівується як «ангельських ликів чиноначальник», «Трисонячного Божества повстанець».

Це свято – головне з усіх свят на честь святих ангелів. У просторіччі він іменується Михайловим днем і дуже шанується віруючими людьми. Собор – возз’єднання, спільнота всіх святих ангелів на чолі з Михаїлом Архістратигом, які все разом і одноголосно славлять Святу Трійцю, одностайно служать Богові.

Архістратиг Михаїл – вождь Небесних Сил, на іконах його зображують у грізному і войовничому вигляді: на голові шолом, у руці – меч або спис. Під ногами – уражений ним дракон. З ким же воює цей відважний ватажок? Ми знаємо, що весь ангельський світ, створений ще до створення людини і всього видимого світу, був наділений великими досконалостями і дарами. Ангели, подібно до людей, мали вільну волю. Вони могли зловживати цією свободою волі і впасти в гріх. Це і відбулося з одним з верховних ангелів – Денницею, який відкрив у собі джерело зла і гордості і повстав проти свого Творця. Духовний світ похитнувся і частина ангелів пішла за Денницею. У цей момент з ангельської спільноти виступив Архістратиг Михаїл і вимовив: «Ніхто як Бог!», – звертаючись з цим закликом до всіх ангелів. Цими словами він показав, що визнає тільки одного Єдиного Бога, Творця і Володаря усього всесвіту. Боротьба була важкою, бо Денниця був наділений великими достоїнствами. Але сили добра перемогли, і Денниця був скинутий з неба з усіма своїми послідовниками, а Архангел Михаїл утвердився як вождь усього ангельського світу, вірного Богові.

З тих пір в руках Архістратига меч, тому що сатана, скинутий з неба, не заспокоюється. Впалим ангелам не дозволено проникати до вищих областей світобудови і тому всю свою лють вони спрямували на людей, і в першу чергу на віруючих в Бога. Михаїл не перестає воювати з ангелами зла і темряви, захищаючи вірних чад Божих від їх підступів. І ми повинні радіти, що маємо такого відважного захисника – переможного вождя Небесних Сил.

Потрібно пам’ятати, що його охоронний меч буде завжди за нас, якщо тільки ми не вступимо в союз з тим, з ким бореться Архістратиг Михаїл. Янголи, що залишилися вірними своєму Творцеві і які склали воїнство Архістратига Михаїла, настільки утвердилися у добрі, що гріх для них став неможливим. Не тому, що вони, маючи вільну волю, не можуть переступити волі Божої, а просто тому, що вони не хочуть цього робити, не хочуть грішити. Не захотіти грішити – значить отримати можливість наблизитися до Бога і бачити Його, як бачать Його ангели. Служити Йому, виконуючи Його веління.

Історія святкування Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних така: ще в апостольські часи було поширене хибне вчення про Ангелів. Серед християн з’явилися єретики, які поклонялися Янголам як богам і вчили, що видимий світ створений не Богом, а Ангелами, вважаючи їх вище Христа. Це вчення було настільки небезпечним, що святі отці були змушені скликати в Лаодикії помісний собор (IV століття), на якому було засуджено поклоніння янголам і встановлено благочестиве шанування Ангелів як служителів Божих, охоронців людського роду, і наказали святкувати Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил.

 

Величаємо тебе, святий архістратиже Божий Михаїле, архангели i ангели i всі воїнства, херувими i серафими, що прославляють Господа.

О, святий Михаїле Архангеле, помилуй нас, грішних, що потебують твого заступництва, збережи нас, рабів Божих (імена), від всіх видимих ​​і невидимих ​​ворогів, паче же підкріпи від жaху смeртного і від збентеження диявoльського і сподоби нас неганебно постати Творцеві нашому в годину страшного і праведного Суду Його.

17 листопада 2019 року Божого. Неділя.

Прп. Іоаникія Великого (846). Сщмчч. Никандра, єп. Мирського, і Єрмія, пресвітера (І). Прп. Меркурія, посника Києво-Печерського, в Дальніх печерах (XIV). Прп. Никандра Городноозерського (XVI). Свт. Павла (Конюшкевича), митрополита Тобольського (1770).

Яндекс.Метрика