narrow default width wide

Breadcrumbs

30 серпня 2015 р.Б. Прп. Аліпія, іконописця Печерського, у Ближніх печерах (бл. 1114).

Мчч. Павла, Юліані та ін. (бл. 273). Мчч. Фірса, Левкія, Короната і воїнів їхніх (249-251). Мч. Патрокла (270-275). Мчч. Стратона, Пилипа, Євтихіана, і Кіпріана (бл. 303).

 

Свенської ікони Божої Матері (1288).


 

Аліпій Печерський був одним з перших і найкращих іконописців на Русі. З молодих років трудився в Києво-Печерському монастирі. В ченці його постриг преподобний Никон (+ 1088; пам'ять 5 квітня).  Іконописанню преподобний Аліпій навчався у грецьких майстрів, які розписували Печерську церкву. Святий Аліпій був очевидцем дивного чуда: коли іконописці прикрашали живописом вівтар, то в ньому сама по собі зобразилася ікона Пресвятої Богородиці; при цьому ікона сяяла яскравіше за сонце, потім з вуст Пречистої Богородиці вилетів голуб, який, політавши по церкві, влетів у вуста Спасителя, зображеного на іконі, яка знаходилась у верхній частині церкви.

Преподобний Аліпій писав ікони безкоштовно і якщо дізнавався, що в якій-небудь церкві ікони занепали, брав їх до себе і реставрував. Святий ніколи не проводив час без роботи і залишав іконописання тільки заради Божественної служби. Ще за життя святий Аліпій був відомий даром чудотворіння. Преподобний зцілив киянина, страждаючого проказою, помазавши рани хворого фарбами. Багато ікон, написаних преподобним прославилися як чудотворні. Відомі деякі випадки, коли Ангели Божі допомагали йому писати ікони. Один киянин, побудувавши церкву, доручив двом ченцям замовити для неї ікони. Ченці втаїли гроші і нічого не сказали преподобному Аліпію. Прочекавши довгий час, киянин поскаржився ігумену на преподобного, і тут виявилося, що святий нічого не знав про замовлення. Коли принесли дошки, дані замовником, то виявилось, що на них вже написані прекрасні образи. Коли ж згоріла побудована церква, то ікони залишилися цілими. Іншим разом Ангел написав ікону на честь Успіння Пресвятої Богородиці, коли святий лежав в передсмертній хворобі. Той же Ангел прийняв душу преподобного Аліпія, який помер в 1114 р. і був похований в Ближніх печерах.


Святий угоднику Божий Аліпіє, моли Бога за нас.

 

26 липня 2015 р.Б. Пам'ять Святих Отців шести Вселенських Соборів.

Собор Архангела Гаврила. Прп. Стефана Саваїта (794). Свт. Юліяна, єп. Кеноманійського (І). Мч. Серапіона (ІІ-ІІІ). Мч. Маркіяна (258).


 

У Візантійській традиції святкується пам’ять святих отців шести Вселенських соборів, а саме: Нікейського І (325 р.), Константинопольського І (381 р.), Ефеського (431 р.), Халкидонського (451 р.), Константинопольського ІІ (553 р.) та Константинопольського ІІІ (680-681 рр.

Починаючи з IV століття, а саме з 313 року, коли християнство отримало статус законної релігії, почався бурхливий розвиток богословської думки і навчання. Виникли три відомі богословські школи: Олександрійська, Антіохійська і Едесского-Нібісійская. Однак свобода у віросповіданні дала грунт для появи перших єресей в християнській церкві. Для того щоб попередити помилкові вчення в церкві, скликалися собори. Таких Соборів було 7.

Перша єресь в християнській релігії (після надання їй законного статусу) з’явилася в Олександрії. У той час це місто було центром християнства на Сході. Один із священиків цього міста під ім’ям Арій, висунув єресь про те, що Ісус Христос - це не друга особа Святої Трійці, а тільки вище творіння Бога Отця, а отже, Христос має початок буття, що неприйнятно в християнстві. У зв’язку з цим був скликаний Перший Вселенський Собор, який проходив в 325 році. Собор засудив і відкинув єресь Арія. Для утвердження віри християн на цьому соборі були складені перші 7 членів Символа Віри.

Другий Вселенський Собор проходив у Константинополі в 381 році. Собор був скликаний з приводу нової єресі єпископа Македонія, який стверджував те ж саме, що і Арій, але тільки його твердження були про третю особу Бога-Трійці Святого Духа. Собор засудив цю єресь і постановив, що Святий Дух - це третя особа Святої Трійці і рівний Богу Отцю і Богу Сину. Також Символ Віри був доповнений ще п’ятьма членами, в яких містяться догмати про Святого Духа.

Третій Вселенський Собор проходив у місті Ефесс в 431 році. Скликався цей Собор проти несторіанської єресі. Несторій говорив, що Діва Марія народила не Богочоловіка, а звичайну людину, в яку Бог потім увійшов морально, подібно до того, як колись входив до пророків. Через це Несторій називав Богородицю христородицею. Ця єресь носить назву монофізитство. Собор засудив цю єресь і відкинув її. Також собор благословив співати Символ Віри у всіх храмах і суворо заборонив робити в ньому якісь зміни.

Четвертий Вселенський Собор, що проходив в 451 році, був дуже трагічним для християнства. Головним діянням собору стало засудження єресі Несторія, який стверджував, що Христос має тільки одне Божественне єство, а отже, у нього не було мук на хресті, і справа спокутування так і не відбулася. Собор відкинув цю єресь і сттвердив, що Ісус Христос – це всемогутній Бог (друга особа Трійці) та повноцінна людина, яка подібна до нас в усьому окрім гріха, а справу спокутування людства було звершено на хресті.
Одна трагічність цього Собору полягає в тому, що тоді відбувся перший християнський розкол. Ряд помісних церков (Вірменська, Сирійська, Коптська, Ефіопська) не визнали рішення цього собору і впали в розкол.

П’ятий Вселенський Собор відбувся в Константинополі в 553 році. На Четвертому Вселенському Соборі нічого не згадувалося про три твори, які склали послідовники Несторія. Після Четвертого Вселенського Собору послідовники Несторія, користуючись цими творами, звинувачували християн, що ті ухилилися в несторіанство. Собор знову засудив цю єресь і також засудив послідовників Несторія і твори, якими вони користувалися.

Шостий Вселенський Собор був скликаний у Константинополі в 680 році проти єретиків-монофелітів, які говорили, що у Ісуса Христа тільки одна Божественна воля, хоча і два єства. Собор засудив цю єресь і постановив, що у Ісуса дві волі: Божественна і людська.

Святкування це нагадує віруючим про важливість сформульованих на соборах догматів і про прийняті там основи церковної дисципліни, що лягло в основу канонічного права. Віровчення та юридичні питання – це два важелі, якими користуються сьогодні як всі православні Церкви Сходу.

Хоча протягом віків Церква була змушена внести у свою дисципліну певні зміни, це стосувалося радше букви законів, аніж їх духу, адже левова частина скарбниці Священного Передання Церкви міститься саме у вченні її Вселенських та Помісних Соборів.

“Препрославлений Ти, Христе Боже наш, що світила на землі – отців наших оснував Ти, і ними до істинної віри наставив нас, вельми милосердний, слава Тобі!”

Апостольський піст

 

Через тиждень після свята П'ятдесятниці розпочався піст, який носить ім'я святих апостолів. Ця назва пов'язана по-перше, з тим, що він відбувається за прикладом перших учнів Христових, котрі постом готували себе до всесвітньої проповіді Євангелія після отримання дарів Святого Духа і продовжується до дня святих апостолів Петра і Павла. Піст триває до дня святих апостолів і став змінним за тривалістю від півтора до шести тижнів: його початок залежить від дня святкування П'ятдесятниці (ця дата від року до року змінюється за календарем), а кінець є незмінним – 12 липня за новим стилем.

За допомогою та сприянням Божим ми всі можемо досягти цього, якщо тільки, очищаючи себе постом і молитвою творячи милостиню, будемо намагатися звільнити себе від скверн гріховних і приносити рясні плоди любові.

Тому-то вчителі, що просвіщали прикладом і повчанням всіх чад Церкви, початок битви за Христа ознаменували святим постом, щоб, виходячи на брань проти духовного розбещення, мати для цього зброю в стриманні, яким можна було б убити гріховні прагнення, бо невидимі наші супротивники і безтілесні вороги не здолають нас, якщо ми не будемо вдаватися до плотських похотей. Хоча в спокусника бажання шкодити нам постійне і незмінне, але воно залишається безсилим і бездіяльним, коли він не знайде в нас сторону, з якої йому можна напасти ... З цієї-то причини встановлений незмінний і рятівний звичай - після святих і радісних днів, які святкуються нами на честь Господа, що воскрес із мертвих і потім вознісся на небеса, і після прийняття дару Святого Духа, проходити поприще посту.

Цього звичаю необхідно стараннно дотримуватися і для того, щоб у нас перебували ті дари, які повідомлені нині Церкві від Бога. Ставши храмами Святого Духа і, більше ніж будь-коли, бувши напоєні Божественними водами, ми не повинні коритися жодним похотям, не повинні служити ніяким порокам, щоб житло чесноти не осквернилося нічим нечестивим.

Подвиг Петрового посту менш суворий, ніж Чотиридесятниця: під час Петрового посту устав Церкви наказує щотижня, по три дні - по понеділках, середах і п'ятницях - утримуватися від риби, вина і масла, в інші ж дні слід утримуватися тільки від риби.

У суботні, недільні дні цього посту, а також у дні пам'яті якого-небудь великого святого або дні храмового свята також дозволяється риба.

Встановлення Петрового посту відноситься до перших часів Православної Церкви.

Про церковне встановлення цього посту згадується в постановах апостольських:

"Після П'ятдесятниці святкуйте одну седмицю, а потім постіть; справедливість вимагає і радіти після прийняття дарів від Бога, і постити після полегшення плоті".

Але особливо цей піст утвердився, коли в Константинополі і Римі, який тоді ще не відпав від Православ'я, були побудовані храми в ім'я першоверховних апостолів Петра і Павла.

Освячення константинопольського храму відбулося в день пам'яті апостолів 29 червня (за новим стилем - 12 липня), і з тих пір цей день став дуже урочистим і на Сході і на Заході. У Православній Церкві утвердилося приготування благочестивих християн до цього свята постом і молитвою.

З IV століття свідчення отців Церкви про апостольський піст стають все частішими, про нього згадують св. Афанасій Великий, Амвросій Медіоланський, а в V столітті - Лев Великий й Феодорит Кирський.

Св. Афанасій Великий, описуючи в своїй захисній промові до імператора Констанція лиха, заподіяні православним християнам від аріан, каже: "Народ, що постив у тиждень, наступний за св. П'ятидесятницею, відійшов для молитви на кладовище".

Цей літній піст, який зараз ми називаємо Петровим, або апостольським, раніше називали постом П'ятдесятниці.

Церква закликає нас до цього посту за прикладом святих апостолів, які, прийнявши Святого Духа в день П'ятидесятниці, в пості та молитві (у трудах і в пподвигах, часто в недосипанні, у голоді й спразі, часто в пості - 2 Кор. II) готувалися до всесвітньої проповіді Євангелія.

Апостоли Христові завжди готували себе до cлужби постом і молитвою - вони, попостившись і помолившись та поклавши руки на них, відпустили їх (Діян. 13, 3).

За словами святителя Іоанна Золотоустого "піст з вірою багато додає міцності, бо навчає великому любомудрію, людину робить Ангелом, та ще зміцнює проти сил безтілесних ... той, хто молиться, як повинно, і притім поститься, небагато потребує; а хто вимагає небагато , той не буде грошолюбний, а хто не грошолюбний, той любить подавати милостиню. Хто постить, той стає легким і окриляється, і з бадьорим духом молиться, гасить злі похоті, умилостивлює Бога і вгамовує гордовитий дух свій. Тому-то апостоли майже завжди постились ".

 

Святі первоверховні Апостоли Петре і Павле та всі святі, моліть Бога за нас!

21 червня 2015 р.Б. Неділя 3-я після П’ятдесятниці.

Вмч. Феодора Стратилата (319). Свт. Єфрема, патр. Антіохійського (545). Прп. Зосими Фінікійського (VI).

 

Прощання з колядою 2015

 

У Львівському будинку органної та камерної музики 1 лютого 2015 року Божого пройшов ХVIIІ фестиваль української коляди «Прощання з колядою», започаткований з благословення Патріярха Української Автокефальної Православної Церкви Димитрія у 1997 році.

 

Участь у фестивалі взяли колективи зі Львова, Румунії та Кіровограда. Серед них: хор «Оранта» храму Успення Богородиці УАПЦ м. Львова, хор «Родина» храму Преображення ГНІХ УГКЦ м. Львова, хор «Ставрос» Братства Св. ап. Андрія Первозваного, хор «Хвалім господа» с. Вишня Рівня (Румунія), а також хор храму св. Володимира УАПЦ м. Кіровограда, та ін.

Організовано «Прощання з колядою» Львівським ставропігійним Братством св. ап. Андрія Первозванного Української Автокефальної православної Церкви.

Під час розколяди відбувся збір коштів для поранених в АТО.

 

Відеозапис ХVIIІ фестивалю української коляди «Прощання з колядою» (Частина 1, 2015 рік, YouTube ).

 

Відеозапис ХVIIІ фестивалю української коляди «Прощання з колядою» (Частина 2, 2015 рік, YouTube).

 

 

 

Яндекс.Метрика